آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي

آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي
مطالب مربوط به دروس دوره راهنمايي مانند تاريخ وجغرافيا و اجتماعي و مطالب جالب مانند ديگر همچون مقاله يا تحقيقات دانش آموزي پاور پووينت ها و عكس هاي آموزشي  
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان

 آموزش مطالعات علوم اجتماعي

 و آدرس

 fardanegar.LoxBlog.com

 لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

گلف استريم يك جريان اقيانوسي گرم و قوي است كه در اقيانوس اطلس جريان دارد. شروع حركت آن از خليج مكزيك است، و از تنگه قلوريدا خارج شده و تا حدودي در نزديكي سواحل ايالات متحده آمريكا حركت مي كند تا به اقيانوس اطلس برسد، و در حدود به دو بخش تقسيم مي شود، بخش شمالي به شمال اروپا مي رود و بخش جنوبي به غرب آفريقا.

گلف استريم چيست؟

اين جريان در اقيانوس اطلس جاري است و يكي از عظيم ترين و نيرومند ترين جريانهاي آب دنيا محسوب مي شود، اين جريان جالب در هر ساعت قريب به يكصد ميليارد متر مكعب را با سرعتي بهت آور در ميان تنگه هاي كرانه فلوريدا سرازير مي كند و رودخانه هاي عظيم آمازون و مي سي سي پي در برابر عظمت اين جريان آب گرم به منزله ي رودهاي كوچكي هستند.

حرارت جريان آب گرم گلف استريم مساوي حرارتي است كه از سوزاندن دو ميليون تن ذغال بدست مي آيد.

شدت و قدرت حرارت اين جريان مرموز به حدي است كه قادر است هواي تمام ممالك شمالي اروپا را گرم كند. اگر فرضاً مقدار 15 درجه از حرارت اين رودخانه كاسته شود، احتمالاً تمام ممالك شمالي اروپا مخصوصاً انگلستان مسكن اسكيموها خواهد شد.

قدرت عظيم اين جريان:

در قرن 16 يكي از دريانوردان معروف جهان هنگام مسافرت به فلوريدا متوجه شد كه كشتي اش با اينكه در جهت باد موافق در حركت است، به عقب كشده مي شود و اين موضوع براي اين دريانورد بينهايت تعجب آور بود، دريانوردان انگليستي نيز كه از كندي غير قابل انتظار حركت كشتي ها خود به ستوه آمده بودند از بنيامين- فرانكلين چاره جويي نمودند. و او پس از تبادل نظر با چند تن از دريا نوردان ماهر موفق به تنظيم نقشه جريان آب گلف استريم شد و از تنظيم نقشه گلف استريم چنين نتيجه گرفته شد كه اگر كشتيها از روي اين جريان گرم به سوي اروپا حركت كنند دو هفته زودتر به مقصد خواهند رسيد.

علت وجود گلف استريم

اولين طرح از جريان گلف استريم در سال 1770 ميلادي بوسيله بنيامين فرانكلين منتشر شد. در آن طرح جريان گلف استريم به صورت رودي عريض كه در اقيانوس حركت مي كند.

بنيامين فرانكلين علت وجود گلف استريم را چنين استنباط نموده است: در اثر وزش باد ثابتي از آمريكا به سوي مغرب، آبهاي گرم خليج مكزيك روي هم انباشته مي شوند، در نتيجه سطح آبهاي گرم خليج مكزيك نسبت به اقيانوس مجاور چند اينچ بلندتر مي شود اين آبها طبيعتاً مخرجي بايد بيابند تا خود را از اين تراكم خلاص كنند و ناچار از بين شكاف بين تنگه فلوريدا وكوبا كه داراي 29 ميل عرض و 250 پا عمق مي باشد. با سرعت عبور كرده و سپس مسافرت مرموز و بهت آور 5000 ميل خود را به سمت كشورهاي اسكانديناوي شروع مي نمايد.

هنگاميكه جريان گلف استريم به اروپا مي رسد، به دو قسمت شمالي و جنوبي تقسيم مي شود و قسمت شمالي آن به اقيانوس هند شمالي ريخته و قسمت جنوبي آن مجدداً مسير آبهاي گرم آمريكا را در پيش گرفته و به طرف خليج مكزيك رهسپار و مجدداً حرارت اوليه خود را به دست مي آورد. بنابراين گلف استريم را مي تواند به يك رود عظيمي تشبيه نمود كه طول آن 12000 ميل مي باشد طبق عقيده ي دانشمندان سه سال وقت لازم است تا گلف استريم مسافرت دوراني خود را طي نمايد. براي اثبات اين موضوع دانشمندان مزبور هزارها بطري محتوي نامه به زبانهاي مختلف روي جريان گلف استريم انداخته اند تا توانسته اند طول و مسير آنرا پيدا كنند.

جهان دانش هنوز از اطلاعيه كه درباره جريان آب گرم گلف استريم به دست آمده است قانع نشده است و براي كشف علل آن ناگزير است راه هاي طويلي را بپيمايد.

جریان گلف استریم به دو دلیل عمده 1- تفاوت درجه حرارت آن با آبهای اقیانوسی و 2- جهت حرکت آن که خلاف جهت حرکت آبهای اقیانوسی است، با توجه به اینکه حتی در مسیر برگشت خود(از شرق اقیانوس اطلس به نقطه مبدا) از زیر آبهای اقیانوس حرکت می کند، هرگز با آبهای اقیانوس اطلس آمیخته نمی گردد، درست مانند یک جریان آب لوله کشی که از داخل یک کانال آب عبور کند.

ساير جريانهاي معروف دريايي

1- آب سرد لابرادور- از شمال شرقي اقيانوس اطلس به طرف جنوب غربي ( سواحل آمريكا )

2- جريان خليج – از جنوب غربي اقيانوس اطلس به طرف ساحل شرقي ( به سواحل اروپاي غربي )

3- جريان فالكاند- از مشرق اقيانوس اطلس به مغرب

4- جريان بنگاله

5- جريان دريفت

6- جريان آپولينگ

7- جريان كوروشيو

 


جريان گلف استريم به رنگ زرد در نقشه اقيانوس آتلانتيك 

پروردگار متعال در قرآن كريم از دو آب شور و شيرين ياد كرده كه هرگز با هم آميخته نمي شود...

ماسواي همه تعابير و تفاسير كه در باب اين آيات رفته است، شايد يكي از تعابير قرآن نيز كنايه از جريان آب گرم و شيرين گلف استريم در دل آبهاي سرد و شور اقيانوس اطلس باشد...

در عظمت و اهمیت این نعمت بزرگ الهی همین بس که اگر وجود نمی داشت سرزمینهای شمال اروپا بویژه انگلستان در فصل زمستان با برودت 50 درجه سانتی گراد زیر صفر هرگز قابل زندگانی نمی بود.



منابع


 www.Geography-city.tk

 www.wikipedia.org

www.iranew.blogfa.com 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیجريان گلف استريم
[ ] [ 16:18 ] [ فردانگار ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بنده شجاعي فرد دبير رشته مطالعات علوم اجتماعي هستم.در اينجا شما مطالب جذاب درباره دروس رشته مطالعات علوم اجتماعي خواهيد يافت كه هم براي دانش آموزان و معلمان و ساير افراد علاقه مند مي تواند مفيد و آموزنده باشد.
امکانات وب
میهن بلاگ